Tempat kakak meluahkan segalanya..hanya untuk kakak

selagi roh dan jasad ini bersatu..sayang..rindu..gembira..hampa..kecewa..pedih..bosan menjadi ujian yang kakak mesti hadapi...

Khamis, 30 Disember 2010

Kenangan 2010


..Sesungguhnya kakak rindu gelak tawa Abang Su..

Januari 2010…..bermula tahun baru di mana semua orang memasang azam dan cita-cita baru untuk digapai dan berusaha untuk menyambung azam lama yang masih tidak tercapai. Begitu juga kakak tidak terkecuali memasang angan2 pada tahun 2010 (angan2 kakak biarlah Allah saja yang Tahu). Kakak juga tak pasti adakah tahun ini tahun yang bertuah untuk kakak atau sebaliknya, tercapaikah angan2 kakak atau sebaliknya..yang pasti cukuplah kakak berdoa pada Allah dimudahkan segalanya…impian..anggan2..cita-cita..mmmm..susah nak di terangkan..seperti yang kakak nyatakan sehebat mana pun kita merancang..Allah jua yang menentukan segalanya..berusaha..berdoa..tawakal..Insya Allah akan dipermudahkan segalanya..
Pertemuan dengan adik perempuan kakak menyatakan pada kakak pada tahun ni “instinct” nya merasakan tahun ini merupakan tahun yang malang bagi nya..Wah!! main2 firasat macam tok bomoh lah plak adik kakak ni..katanya “ Kak A cuma rasa tak sedap hati..ayah sakit, paper semester ni susah..nampak macam tahun yang malang je” Ishkkk…jangan cakap macam tu..tak baik, doalah dipermudahkan segalanya, awal2 tahun dah jatuh kan semangat kakak..mmm…adakah memang tahun yang malang seperti firasat adik kakak?????

25 Januari 2010…..Tertulis sudah ayah yang membesarkan kakak pergi mengadap Ilahi setelah 10 bulan melawan sakit angin ahmar yang dihidapi..tarikh yang tidak akan kakak lupa dan masih segar dalam ingatan kakak sehingga kini. Kakak masih ingat sebelum kakak menerima berita kematian ayah, kakak baru saja selesai menunaikan solat magrib, kebetulan ada ceramah ustaz Azhar di surau dekat rumah sewa kakak dan sedang kakak asyik mendengar ceramah ustaz dengan tiba-tiba kakak tidak sedar macamana minyak wangi yang berada di tepi kakak telah terjatuh dan pecah. Sekejab je rumah kakak wangi semerbak dengan minyak wangi yang pecah dan kaca berselerak. Terdetik dalam hati kakak rasa macam ada berita buruk yang bakal kakak hadapi tapi kakak fikir itu hanyalah mainan perasaan. Selesai saja kakak bersihkan kaca minyak wangi, tiba2 telefon kakak berbunyi dan akhirnya sangkaan kakak betul, berita kematian ayah yang kakak terima daripada abang Cik menyentap jantung kakak sehingga kakak tidak tahu apa yang perlu kakak lakukan. Abang Cik beritahu ayah meninggal lepas magrib dan masa itu lah minyak kakak jatuh berderai. Adakah ianya petanda buat kakak??? Perjalanan kakak pulang sejauh 106km diselang seli dengan air mata dan doa yang tak putus-putus. Sampai saja kakak di rumah, terus kakak mengadap jenazah ayah yang telah ditutup muka dengan kain putih. Kakak buka kain yang menutup wajah ayah, pasti kakak akan merindui wajah yang banyak berkorban untuk kakak dan kelaurga..ayah..cepatnya ayah tinggalkan kakak...kakak cium dahi ayah, kakak menangis… Dalam linangan air mata, kakak membaca yasin di hujung kepala arwah ayah dan mengharapkan agar Allah menempatkan roh ayah dikalangan orang2 beriman. Ayah..minggu lepas kakak dapat rasakan sikap ayah berlainan..ayah merenung kakak sampai kakak rasa ayah ingin menyatakan sesuatu pada kakak, lama ayah renung kakak, memang kakak perasan cuma kakak tak sampai hati nak bertanya dengan keadaan ayah yang tak bermaya; kenapa ayah renung kakak macam tu. Rupanya renungan ayah yang lama pada kakak merupakan petanda renungan terakhir ayah melihat anak ayah ini. Sungguh kakak tak perasan… Ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, tempatkan roh ayahku di kalangan orang-orang soleh, kasihanilah dia sebagaimana dia mengasihani diriku sewaktu aku masih kecil. Tak putus2 doa kakak kirimkan agar roh ayah tenang di sana dan hanya itu lah yang mampu kakak lakukan. Alhamdulilah sempatlah kakak berbakti semasa arwah masih hidup dan kalian yang masih punya mak dan ayah sesungguhnya berbakti lah pada mereka, hidup kalian akan berkat dengan redha kedua ibubapa yang dikasihi. Beruntung lah kalian yang masih punya ibubapa di mana bakti yang kalian berikan akan dibalas oleh Allah dengan rahmat yang cukup besar. Al-fatihah untuk arwah ayah yang dikasihi, kakak redha pemergian ayah..hakikatnya kakak rindukan ayah...


29 Januari 2010…..Nenek sebelah ibu yang kami adik beradik memanggil dengan panggilan Mak dijemput Ilahi setelah 5 hari ayah tiada. Kakak kehilangan satu-satunya nenek yang masih ada. Tiada lagi tempat kakak untuk bermanja, sebab sepanjang hayat, mak suka memanjakan semua cucu-cucunya. Sebelum pemergian mak, dia ada bertanyakan adik kakak yang tolong memandikan jenazah ayah, mak ada bertanya jenazah ayah lembut atau keras, abang Ngah beritahu mak jenazah ayah lembut dan mak menjawab kalau lembut kemungkinan saudara perempuan terdekat akan ikut ayah. Tapi masa itu juga kakak tak perasan kata-kata mak yang dia juga akan pergi. Mak….akhirnya mak ikut ayah sekali..kakak doakan roh mak tenang di sana bersama orang-orang beriman. Al-Fatihah….

Kakak lalui semuanya bersama dengan seorang ibu, seorang abang, 6 orang adik (2 perempuan dan 4 lelaki), seorang adik ipar (isteri abang ngah) dan seorang anak saudara perempuan yang sangat comel. Semuanya tinggal bersama kecuali kakak yang menyewa di Kuala Terengganu dan kak A yang belajar UMT. Manakala abang pula yang bekerja di UMT berulang alik dari UMT ke rumah untuk menemani ibu selepas ayah pergi buat selamanya.

Raya Aidilfitri tahun ni memang kakak rasa raya yang tidak ada makna buat kakak. Maaflah bukan kakak tak redha atas kehilangan ayah tapi kakak rasa dah tua nak menyambut raya. Cukuplah kakak sediakan baju raya untuk adik-adik yang kecil dan untuk anak saudara yang comel supaya mereka gembira walau kakak tak ada semangat nak beraya. Biarlah adik2 kakak gembira. Semangat raya macam terlalu hambar untuk kakak. Pagi raya tempat yang kakak tak sabar untuk kunjungi adalah kubur arwah ayah. Bersama abang dan adik-adik , bacaan yasin dan doa-doa diaminkan bersama dengan siraman air ke atas kubur arwah ayah dengan mengharapkan agar Allah tenangkan arwah di sana , supaya nanti anak2 berjumpa ayah dengan wajah berseri-seri..aminnnnnn..

31 Oktober 2010…Allah menguji kakak lagi..bagai batu menghempap kepala dan dada kakak, berita mengenai kemalangan abang, abang ngah, abang su dan maiyaya menyentap dada kakak. Kakak…………………………………………(tiada ayat lagi mampu kakak ungkap). Pemergian yang sudah tertulis. Seminggu sebelum kemalangan kakak sempat bersama arwah abang menonton lawan futsal dan selepas tengok perlawanan futsal kakak sempat membawa abang su mandi air terjun di Lata Tembakah. Tapi sedikit pun kakak tak nampak perubahan mereka, sungguh kakak tak perasan…rasanya tak ada apa lagi kakak nak kongsi, semuanya penuh ingatan dalam hati kakak, kakak tak nak sedih lagi, kakak redha ketentuan Allah berikan pada kakak dan keluarga. Raya Aidiladha disambut dengan bacaan yasin di kubur kesayangan kakak yang disemadikan bersama dalam satu liang lahad. (kakak tak nak cerita panjang..)

Akhirnya tahun 2010 bakal menutup tirai nya, betulkah perjalanan kakak tahun ni malang seperti adik kakak rasakan??? Mmmmmm…Sebagai umat islam yang wajib percaya pada ketentuan yang tertulis di Luh Mahfuh kakak tak boleh sekali-kali prasangka buruk atas apa yang berlaku. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya. Kakak memohon Allah tabahkan hati kakak dengan kekuatan rahmatnya untuk kakak jalani hidup di dunia ini yang mana kematian kakak juga pasti. Tiada apa lagi yang kakak harapkan selain mendoakan semoga Allah menempatkan kesayangan kakak dikalangan para solihin…aminnnnnnn…

Tahun 2011…kakak masih diberi peluang untuk bernafas di bumi yang Allah pinjamkan buat sementara waktu ni. Alhamdulilah... semoga tahun baru ni kakak sentiasa diberi petunjuk untuk berbuat baik dan sentiasa diberi rahmat dan berkat Allah di samping kakak dan keluarga. Ingat lah .. "Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan beramal solih dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kebenaran"...Surah Al-Asr.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...