Tempat kakak meluahkan segalanya..hanya untuk kakak

selagi roh dan jasad ini bersatu..sayang..rindu..gembira..hampa..kecewa..pedih..bosan menjadi ujian yang kakak mesti hadapi...

Isnin, 14 Februari 2011

Kesilapan Nyata dan Sembunyi



Yang bertanda merah merupakan kesalahan yang sering berlaku semasa membaca Al-fatihah. No.9 adalah kesalahan bacaan kakak yang ditegur oleh ustaz kemarin..

Alhamdulilah terbuka sudah pintu hati kakak tahun ini untuk memasuki kelas iqra yang dianjurkan oleh pejabat kakak...syukur pada Allah Yang Maha Esa dibukakan pintu hati kakak dan hendaknya Allah sentiasa memberi petunjuk pada kakak dan sahabat2 kakak dalam meneruskan hidup ini yang cuma pinjaman semata-mata. Alhamdulilah ustaz yang mengajar kakak seorang lelaki yang sabar, sangat baik hati, suka memberi nasihat dan sentiasa ingin mengingati nama para pelajarnya seramai 40 orang....walau kadang-kadang dia memangil nama kakak dengan panggilan Fairus ( nama salah seorang pegawai) ..tak pa kakak tak kisah...hakikatnya sebenarnya banyak yang kakak mesti pelajari dalam mendalami sebutan2 ayat suci al-Quran dari segi kesilapan yang nyata dan sembunyi.
Tapi apa yang kakak ingin kongsikan di sini adalah mengenai bacaan surah Al-fatihah yang mesti dibaca dengan betul oleh setiap orang. Surah ini juga dibaca dalam solat yang kita lakukan 5 kali sehari. "Bacalah Al-fatihah dengan betul supaya solat kamu diterima Allah" mmmmmmm....apakah selama ini bacaan Al-fatihah kita dibaca dengan betul?? Pasti kah kita??Kalau tidak..apakah kita sedari atau apakah kita akan biarkan saja???...banyak nya yang perlu kakak pelajari. Kemarin ustaz menguji setiap para pelajar membaca Al-fatihah dan kakak menjadi peserta yang terakhir membaca al-fatihah didepan ustaz..alhamdulilah kakak dapat membaca dengan betul setelah ustaz memberi tunjuk ajar dengan panjang lebar. Semoga Allah panjang kan umur ustaz dan sentiasa kuatkan tubuh badan ustaz untuk terus mengajar kakak dan sahabat2 kakak dalam mendalami ayat-ayat Al-quran.
Terdapat dua kesalahan yang biasa dilakukan semasa membaca Al-Quran iaitu Jaliyun (terang) dan khofiyun (sembunyi) .

Kesalahan Terang
- Salah sebutan huruf
- Salah baris huruf

Kesalahan Sembunyi
-Pembacaan dengung pada tempat tidak dengung
-Tidak mengcukupkan kadar harakat mad
-Tidak menyebut sifat huruf dengan betul



Ustaz berpesan pada kakak dan sahabat2 supaya perbetulkan ayat-ayat yang dibaca dalam solat dengan harapan buat yang terbaik dan serahkan kepada Allah. Tiga konsep yang perlu kita ingat dalam hidup ini iaitu berusaha, berdoa dan bertawakal. Hendaklah kita berusaha sedaya upaya sekiranya kita inginkan sesuatu dan kita teruskan berdoa kepada Allah selebihnya kita bertawakal kepada NYA supaya kita menjadi manusia yang lebih baik. Walaupun telah tertulis di luhMahfuz semua perkara mengenai takdir hidup kita, tapi Allah suka sekiranya kita menjadi manusia yang berusaha dan berdoa serta bertawakal. Kata Nabi " Doa itu senjata orang mukmin". Jangan putus berdoa kepada Allah memohon pertolongan supaya diberikan keberkatan dan keredhaan sepanjang hidup di dunia ini dan pada NYA kita akan kembalikan.

Apabila kakak teringatkan arwah kesayangan kakak..perkara pertama yang kakak akan buat ialah sedekahkan al-fatihah kepada mereka, semoga mereka semua tenang di sana. Pernah sekali kakak datang ofis tanpa mekap dengan tidak di sangka seorang kawan menegur wajah kakak berseri2..sedangkan siapa pun tahu wajah kakak penuh dengan jerawat tapi dalam hati kakak berkata "mungkin berkat bacaan Al-fatihah yang tak henti2 kakak baca" sebab masa tu kakak baru kematian adik beradik...kakak ingat lagi masa tu kakak tak henti2 baca alfatihah dan ayat kursi..kakak sentiasa ulang membaca al-fatihah dengan tidak jemu2...rasanya tiada sebab lain wajah kakak berseri2..itu lah fadhilatnya surah Al-Fatihah...Jadikan amalan membaca surah Al-Fatihah pada setiap masa dan di mana saja...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...